Mijn gesprek met Christina

Met Christina, de vrouw achter My Own Simple Life.com heb ik een ontmoeting gehad. Voor mij was deze ontmoeting best wel spannend, want wat zou ze er wel niet van mij denken. Een sociaal werker, diegenen waardoor zij in feite behoorlijk teleurgesteld is geraakt bij haar vragen om hulp.

Christina heeft een heel heftige situatie meegemaakt met haar ex. Uit haar situatie komt een oproep aan het gehele nederlandse systeem. Laat die procedures, standaardisering, en regeltjes los hulpverleners! Kijk naar wie je voor je hebt en kijk of je, als je zelf de hulp niet kan bieden, iemand kan inschakelen die dit wel kan! Lezen jullie mee welke tips ik uit mijn gesprek met haar haalde?

Christina is niet de enige die ik tegen ben gekomen, die op eigen kracht hulp heeft gevonden en de situatie van Huiselijk Geweld heeft doorbroken. Mij doet dat best wel pijn, want als hulpverlener wil je graag natuurlijk meer kunnen doen. Maar ben je jezelf er van bewust dat de cliënt zelf degene is die zijn of haar situatie kan veranderen? Vergeet dan niet dat we tenminste wel datgene kunnen doen wat een cliënt nodig heeft.

In situaties waarin duidelijk is dat de andere persoon een zwarte kant heeft, mogelijk vanuit een narcistische of psychopatische persoonlijkheid handelt, is het heel belangrijk dat je de cliënt nooit het gevoel geeft dat je hem of haar niet gelooft.

Doorgaans zijn deze slachtoffers belezen en hoogopgeleid. Door de extreme verhalen kan je als hulpverlener best wel verward raken. Wanneer jouw cliënt echter aantoonbaar zaken heeft die laten zien hoe de agressor werkelijk in elkaar steekt, volg dan jouw cliënt. Ga achter haar of hem staan en overleg voor elke stap die je neemt welke stappen gezet kunnen worden in het belang van de veiligheid. 

Keep up the good workA beautiful future

Wij zijn er niet voor om ‘de waarheid’  te vinden, wij zijn er om cliënten te ondersteunen bij het realiseren van een veilige situatie.  Ook ik heb wel eens getwijfeld aan een situatie doordat anderen een andere blik op de situatie hadden. Maar ik zag de feiten die mijn cliënt presenteerde. Ik hoefde in deze situatie mijn client niet te geloven om haar wel te kunnen steunen. Het enige wat ik hoefde te bedenken was: als een vrouw, moeder dit meemaakt, dan steun ik haar pogingen om haar kind in veiligheid te brengen.

Door in de ambivalentie af te gaan op de feiten die de cliënt presenteerde, was ik in staat haar te steunen. Maar ook overleg met collega’s die mij mijn eigen mening lieten vormen was daarbij steunend. Dit zijn twee tips die mij hielpen. Misschien heb jij andere tips hierbij! Deel ze dan, en maak ze groot. En wie weet dat Christina of een ander slachtoffer zich dan meer gesteund en geholpen kan voelen!

Mij rest uit te spreken dat ik hoop dat Christina haar geluk gaat vinden, zich weer veilig gaat voelen en haar zoon heerlijk kind kan blijven! Ik vind het super knap dat ze haar blog zo openhartig is! Dus Christina: Keep up the good work en je prachtige blog! (en ik hoop dat ik je als sociaal werker wel meegevallen ben…;-)

2 gedachten over “Mijn gesprek met Christina

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.